FANDOM

Ten artykuł to dopiero zalążek! Pomóż nam go rozbudować!

Dowództwo Gwiezdnych Wrót (ang. Stargate Command, SGC) — fikcyjna baza wojskowa ze świata Gwiezdnych wrót.

Ziemska baza wojskowa należąca do zespołu baz Góry Cheyenne (w rzeczywistości swoją bazę ma tam NORAD, a filmowe SGC znajduje się o kilka poziomów niżej), w której zostały ulokowane Gwiezdne wrota. Leży ona w pobliżu miasta Colorado Springs. Operatorzy bazy mogą ustawić komory dezynfekujące i włączyć samodzielne podtrzymywanie życia. W całej bazie rozmieszczone są przyciski uruchamiające alarm,głośniki które wykorzystywane są do informowania personelu bazy o bieżących wydarzeniach,zagrożeniach itp. Baza ma możliwość całkowitej izolacji od świata zewnętrznego na przeciąg wielu miesięcy, a nawet lat.

PersonelEdytuj

Dowództwo nad SGC w latach 1996-2004 sprawował generał Hammond. Do jego zadań należało zatwierdzanie wszystkich misji i wydawaniu rozkazów, jego zastępcą był pułkownik O'Neill. Istotną role odgrywają drużyny stacjonujące w SGC, które prowadzą misje przez Wrota. Bardzo ważną rolę spełniają technicy i operatorzy z pomieszczenia kontrolnego Wrót. Główną role odgrywa tu sierżant Walter, mający swoje miejsce za komputerem wybierającym współrzędne. Charakterystyczną postacią jest sierżant Siler, spotkamy go zarówno w przesyłowni, gdy potrzebna jest pomoc w naprawie wrót, ale także przy generatorach energii oraz w wielu innych sytuacjach. W dziedzinie zdrowia pieczę do roku 2004 sprawowała dr. mjr. Janet Fraiser, która dowodziła drużyną medyczną SG-7 nieraz uczestnicząc w akcjach pozaziemskich niosąc pomoc rannym i udzielając ekspertyzy lekarskiej. Nadmienić należy dr. Warnera, a także psychologa dr. MacKenzie. Mamy też w bazie cały szereg żołnierzy bezpieczeństwa SF (Security Force), pilnujących głównego wejścia, wind, cel, korytarzy i odpowiedzialnych za monitoring. Istotną grupą żołnierzy jest grupa odpowiedzialna za zabezpieczenie pomieszczenia wrót, która musi być w każdej chwili gotowa do natychmiastowego stawienia się w pomieszczeniu wrót.

Jednostki SGEdytuj

Kluczową częścią SGC były drużyny SG, które przeprowadzały zwiady na innych planetach przez wrota. Liczba drużyn z upływem czasu rosła (1996 - 9, 2004 - 17). W skład drużyn wchodziło zazwyczaj czterech członków, przeważnie wojskowych. Każda drużyna przydzielana była do określanych zadań.

  • SG-1 – Czołowa jednostka bazy, wysyłana na pierwszy rekonesans. Przez różnorodność w zespole drużyna ta nadawała się do wykonywania wszelkiego rodzaju misji: walki, dyplomacji, problemów technicznych.
  • SG-2 – Jednostka, która również wykonywała pierwsze zwiady na inne planety oraz często była wsparciem dla drużyny SG1. Dowodzona przez: Kowalskiego, Ferrettiego, Hanka Griffa
  • SG-3 – Jednostka specjalna marines. Wysłani byli na misje do otwartej walki z wrogiem. Dowodzona przez płk. Makepeace, później przez płk. Reynolds
  • SG-4 – Drużyna miała osłaniać kapitan Carter i Cassandre podczas powrotu na Hankę, powierzone zostało jej zadanie przeniesienia ludzi z rozbitego statku w Lifeboat. Przez pewien okres drużyna rosyjska, w późniejszym czasie drużyna medyczna.
  • SG-5 – Jednostka komandosów. Dowodzona przez majora Davisa
  • SG-6 – Z tą drużyną Daniel był na badaniach archeologicznych, wspierała SG-1 w próbie ratowania ludności Ke'tau i budowie rakiety.
  • SG-7 – Oddział naukowy, który miał prowadzić badania nad czarną dziurą.
  • SG-8 – Drużyna medyczna
  • SG-9 – Była jednostką dyplomatyczną. Dowodzona przez: Hansona, mjr. Bentona, mjr. Stan Kovacek
  • SG-10 – W odcinku The Matter of Time utknęła na planecie wsysanej przez czarną dziurę, w odcinku Prophecy wraz z innymi drużynami uczestniczyła w wyzwoleniu ludności od Goa'ulda. Dowodzona przez: mjr. Boyda.
  • SG-11 – Pierwszą wzmiankę o nich odkrywamy w odcinku 9 sezonu 3, kiedy zostali pojmani i zabici przez Jaffa. Później była to drużyna archeologiczna, która prowadziła wydobycie trinium. W The First Ones prowadziła wykopaliska, następnie pod dowództwem pułkownika Edawrdsa prowadzą wydobywanie naquadah w kopalni na innej planecie.
  • SG-12 – Wojskowa, uczestniczyła w akcji na Reetou, jej członkowie zginęli podczas ataku Anubisa na bazę Tok'ra. Towarzyszyła SG-1 w próbie schwytania superwojownika.
  • SG-13 – Odkrywcza. Dowodzona przez płk. Dixona
  • SG-14 – Drużyna podczas jednej z misji została poddana działaniu kontroli umysłów Goa'uldów.
  • SG-15 – Udało się jej uciec z bazy Tok'Ra zaatakowanej przez Anubisa. Wysłani byli jako wsparcie dla SG-1, gdy ci natknęli się na rozbity statek. Dowodzona przez: mjr. Pierece
  • SG-16 – Drużyna badawcza. Dowodzona dawniej przez pułk. Reynolds miała badać urządzenia na obcej planecie.
  • SG-17 – Członkowie drużyny pod dowództwem majora Mansfield zginęli podczas swojej pierwszej misji w bazie Tok'Ra, którą zaatakował Anubis.
  • SG-22 – Drużyna, która udzieliła wsparcia podczas poszukiwań ocalałych po ataku na bazę alfa.

ZadaniaEdytuj

Do zadań SG należało m.in. dokonywanie zwiadów nowo odkrytych światów, nawiązywanie stosunków dyplomatycznych z ludnością innych planet, a także badania archeologiczne. Jednak ich podstawowym celem było zdobywanie nowych technologii do walki z istotami zagrażającymi Ziemi.

TreningEdytuj

Od roku 2001 rozpoczęto treningi przygotowujące żołnierzy na o wiele większa skalę niż przez ostatnie lata. Co kilka miesięcy nowa grupa zostaje trenowana jako jednostka z własnym dowódcą. Uczestnicy szkoleń zapoznają się ze starymi raportami z misji oraz ćwiczą na poligonie misje oparte na realistycznym scenariuszu. Uczestnicy nie zdają sobie sprawy z odbywania testu, jako że w trakcie treningu zostają nagle wezwani do SGC. Na potrzeby testu dostarczane są intary, które ogłuszając tylko przeciwnika. Trening prowadzony jest przez dowódcę prawdziwej jednostki z SGC nieraz przy wsparciu swojej drużyny.

WyposażenieEdytuj

Drużyny SG mają ubiór wojskowy, brak na nich oznaczeń rang i imion. Na bokach ramienia znajduje się symbol Tau'ri, a z drugiej strony naszywka z numerem drużyny. Od szóstego sezon na ramienicach pojawił się symbol Sił Powietrznych USA. Standardowym uzbrojeniem drużyn jest nóż, granaty i C4, przy biodrze mają przypięty pistolet M9 Beretta lub pozaziemską broń zata. Do standardowego wyposażenia należy także pistolet maszynowy MP5, który został zamieniony na P90. W serialu spotykamy inne bronie takie jak na przykład SPAS-12 wykorzystywany do walki z replikatorami oraz M24 Sniper Rifle.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki