FANDOM

Tau'ri - rasa ludzi zamieszkująca planetę Ziemia (czyli Ziemianie). Nazwa pochodzi z języka Goa'uld i oznacza ci pierwsi, z pierwszego świata.

Tau'ri znani są także pod nazwą Atlantianie (w Galaktyce Pegaza) oraz Midgard (dla ludów pod ochroną Asgard). Asgard przed wymarciem określili ich mianem Piątej Rasy dodając ich do dawnego Sojuszu Pięciu Wielkich Ras.

HistoriaEdytuj

Miliony lat p.n.e do Drogi Mlecznej przybyła rasa zaawansowanych kosmitów zwanych Pradawnymi. Osiedlili się na kilku planetach m. in. na Ziemi i Dakarze. Stworzyli system Gwiezdnych Wrót za pomocą którego utrzymywali kontakty handlowe i dyplomatyczne między planetami swego imperium. Lecz po paru milionach lat dominacji zaczęła ich wyniszczać ich zaraza. Zdecydowali się przenieść do Galaktyki Pegaza, lecz przed tym użyli Superbroni z Dakary, by przywrócić życie w Drodze Mlecznej. W wyniku tegoż powstała rasa Tau'ri.

Pradawni powrócili na Ziemię około 10 000 p.n.e. po ich wojnie z Widmami. Cześć ascendowała, a reszta zdecydowała się przeżyć resztę swych dni wśród "rdzennych" mieszkańców. W ten sposób przekazali części populacji Ziemian gen ATA, dając im możliwość dostępu do swej technologii.

W 9177 p.n.e Tau'ri zostali odkryci przez Goa'ulda Ra, który zniewolił starożytnych Egipcjan. Przyniósł także ze sobą Gwiezdne Wrota, by przenieść część ludzi na Abydos w celu wydobycia naquadahu. Rozrzucił także ludzi po całej Galaktyce, gdyż okazali się świetnymi nosicielami dla Goa'uld. Jego plan zniewolenia Ziemi spalił się jednak na panewce, gdy Egipcjanie zakopali Wrota, dzięki temu wyzwalając się spod jego władzy i wpływów.

W 1928 roku Gwiezdne Wrota zostały ponownie odkryte przez Paula Langforda, który prowadził wykopaliska w Gizie.

Podczas II Wojny Światowej zostały przeprowadzone pierwsze "testy" Gwiezdnych wrót. Zostały one zatrzymane po zaginięciu Ernesta Littlefielda, który jako pierwszy człowiek od czasów Ra zdołał przez nie przejść.

W 1997 roku Dr. Daniel Jackson odkrył jak użyć Wrót i zdecydowano o wysłaniu misji na Abydos, w wyniku której Abydosianie zostali wyzwoleni, a Ra zginął.

W kolejnych latach eksploracja z pomocą Gwiezdnych Wrót trwała prawie nieustannie. Dzięki temu Ziemianie pozyskali nowe technologie, które wykorzystali do pokonania Goa'uld oraz zawiązali sojusze z wieloma innymi rasami zamieszkującymi Galaktykę.

W 2002 z pomocą Asgard zbudowali swój pierwszy statek kosmiczny wyposażony w hipernapęd bazujący na buforowanym reaktorze naquadriowym. W kolejnych latach stale ulepszali swe statki.

Po pokonaniu Władców Systemów Tau'ri nieumyślnie zawiadomili Ori o obecności ludzi w Drodze Mlecznej. Walczyli z nimi dzielnie, lecz przez zbyt wielki postęp technologiczny Ori (którzy w końcu byli kuzynami Pradawnych) sprawił iż stanęli na granicy porażki.

W 2007 Tau'ri otrzymali od Asgard bazę danych zawierającą całą ich wiedzę, czyniąc Ziemian jedną z najbardziej zaawansowanych ras w Drodze Mlecznej i pomagając im w walce z Ori.

W tym samym roku Tau'ri weszli w posiadanie Sangraala, potężnej broni zdolnej niszczyć istoty ascendowane. Wysłali go do galaktyki Ori, by załatwić ich na dobre. Niestety przeoczyli jednego z nich, który ascendował później.

W 2008 roku Ziemianie zorganizowali misję w galaktyce Ori. Chcieli znaleźć Arkę Prawdy - urządzenie sprawiające, że dana osoba zaczyna wierzyć w zaprogramowaną "tezę". Chcieli w ten sposób pozbawić Ori wyznawców. Udało się, a w tym samym czasie Morgan le Fay wyzwała Adrię na wieczny pojedynek, neutralizując zagrożenie Ori.

W 2009 Tau'ri udało się rozszyfrować tajemnicę 9 symbolu Gwiezdnych Wrót. Wysłano ekspedycję, która trafiła na Destiny - zautomatyzowany statek Pradawnych wysłany w celu eksploracji Wszechświata

TechnologiaEdytuj

Początkowo technologia Tau'ri była dość prymitywna nawet w porównaniu z Goa'uld. Lecz z czasem dzięki programowi Gwiezdnych Wrót Tau'ri udało się zasymilować technologie obcych ras. Ich największym sukcesem na pewno jest pozyskanie całej atlantiańskiej bazy danych oraz bazy danych statku Destiny. Dzięki temu Tau'ri stali się technologiczną potęgą Drogi Mlecznej.

Potencjał militarnyEdytuj

Tau'ri posiadają małą, lecz niezwykle potężną kosmiczną flotę mogącą nawet skutecznie przeciwstawiać się okrętom Ori i Asuran. Oto lista statków kosmicznych

Oraz statki pochodzenia "obcego"

Na dokładkę Ziemianie mają też sporo F-302 w swoich pozaziemskich bazach oraz na pokładzie statków kosmicznych.

Aktualnie na w aktywnej służbie pozostaje także 25 drużyn SG i 11 atlantiańskich. Ziemianie posiadają również rozbudowane siły naziemne. (wynika to z ilości państw zamieszkujących Ziemię).

Ważniejsze planety pod kontrolą Tau'riEdytuj

Podkreśleniem zaznaczono opuszczone planety.

Wrogowie Tau'riEdytuj

Droga MlecznaEdytuj

Galaktyka PegazaEdytuj

Galaktyki odwiedzone przez DestinyEdytuj

Najważniejsi sojusznicy Tau'riEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki